Thursday, June 07, 2012

dugaan pertama SPM

dugaan pertama tuk hadapi spm.

iya, dugaan pertama dan ia sangat memeritkan sampai rasa dah bernanahhhhh !!! tadi aku pergi tusyen. aku duk tepi dayah. dan belakang aku, budak sekolah aku jugak tapi bukan sekelas. aku dengan dayah sekelas.

around pukul 4 gitu lah kot petang tadi, cikgu addmath tanya budak belakang aku, si A.

cikgu : awok sekelas ke ? ( sambil tunding jari kat aku, dayah dan si A )
si A : tok.
cikgu : ho bagus. boleh jadi BEST STUDENT.

omg ! aku speechless tak terkata rasanyaaaa. terus langsung takleh fokus addmath. macam ???

mungkin aku yang tafsir lain kot. hmm, iye ke ? kalau peeps semua, apa yang anda rasa? adakah sama seperti aku ?

lepas tu, memang taklehfokus. air mata pun rasa nak menitis tahan supaya tak nak sangat lembiknyeww tu. dalam otak fikir,

kenapa? bodoh sangat ke aku nih sampai takleh jadi best student?
kenapa? hina sangat ke aku nih?
kenapa? aku tak layak ke nak duduk kelas 5 SAINS 1?
kenapa? adakah selama ni aku dipandang rendah?
kenapa? kenapa mesti cikgu bandingkan aku dengan budak bukan kelas aku? seolah olah aku langsung tak nampak macam budak sains 1.
kenapa? adakah selama ni aku buat soalan salah? kalau tu, aku rasa tak kot sebab jawapan aku dengan hanan sama je.
kenapa? adakah selama ni aku kurang ajar dengan cikgu dan mungkin cikgu anggap aku ni takda berkat dalam belajar?
kenapa? adakah aku ni terlalu menyombongkan diri dan mungkin berlagak addmath sampai cikgu rasa one day aku akan jatuh tersungkur?
kenapa cikgu? kenapa????
kenapa cikgu nak kusutkan lagi kepala otak saya dengan addmath sedangkan cukuplah saya merana kerana addmath lepas midterm baru baru nih?
kenapa dengan aku? kenapa?
kenapa aku rasa tersangat hina dan jijik bila cikgu cakap dalam erti sebaliknya saya langsung tak layak pegang title best student ? seolah olah cikgu kata si A boleh jadi best student kalau tak sekelas dengan aku?

atau,
mungkin cikgu nak bagi aku spirit supaya belajar bersungguh sungguh? entahh. rasanya tidak dengan riak wajah cikgu seperti itu.

entahlah. aku keliru. yang pasti hati aku sakit, pedih dan semuanya.

cikgu, saya tak tahu nak kata apa. tapi saya kenal diri saya. mungkin saya menyombongkan diri sampai mungkin cikgu tak suka saya sebab saya perasan sangat cikgu jarang datang tempat saya. saya berprasangka baik, saya fikir cikgu tak tengok jawapan saya sebab jawapan saya semuanya sama dengan hanan. berprasangka baik. tapi? entahlah cikgu.

im speechles. pertama kali dalam hidup saya.

aku nak nangis bila cikgu cakap macam tu. tapi tak terkeluar. mungkin kononnya nak tunjuk gagah, hebat dan tak gentar. KONONNYA GAGAH, HEBAT, TAK GENTAR sedangkan kalau tengok riak aku tadi pun tahu aku langsung tak gagah, hebat dan ye gentar even air mata tak terkeluar.

cikgu! cukuplah saya sakit. cukuplah tido lena saya diganggu dengan mimpi addmath. cukuplah cikgu. saya dah tak tahan bila tiap kali teringat exam addmath hari tu, saya rasa tak senang nak duduk.

cukuplah. jangan sakitkan otak saya lagi.

entahlah dengan aku sekarang ni. semuanya berubah selepas aku jawab addmath midyear baru baru ni. first time dalam hidup aku, aku takdapat jawab addmath and i feel lost! aku rasa aku dayus. aku rasa diri aku bodoh. diri aku langsung tak layak tuk bersaing dengan ime dan madihah. aku langsung tak sebaris dengan sepupu aku yang lain. aku rasa aku ni tak layak langsung tuk belajar addmath !

sejak hari tu, semuanya berubah. totally change! aku nak buat addmath pun ragu ragu. betul ke tak betul ke tak. aku dah tak yakin dengan diri aku sendiri. aku dah tak berani lagi mempertaruhkan result aku. aku tak berani.

sekarang ni, bila tengok je nombor, mesti aku teringat addmath midyear baru nih. aku takut untuk mencuba lagi. aku takut untuk aku kecewa lagi. aku takut.

hari tu, ingat lagi aku menangis je seharian. seolah olah hidup aku hancur kerana addmath. sampaikan aku tido pun air mata masih mengalir. dan aku tahu, hanya addmath yang boleh buat aku macam ni. bukan kimia, bukan bio, dan bukan jugak arab. tapi addmath ! - subjek yang paling aku minat.

cikgu, saya minta maaf andai saya salah anggap. tapi saya still manusia. kalau salah, maafkan saya. biasalah la tu syaitan yang sentiasa menghasut.

diri yang kerdil,
shahira shuhada.

0 oh ye ?: