Wednesday, December 19, 2012

ShazwanShakirin, thousand smiles


hari ni result PMR.
dan alhamdulillah rezeki itu milik adik aku.
straight A.
aiming for it and again.alhamdulillah

dulu angah.even tak penuh.
still titiskan air mata ummi sebab we all know him.
tahu kemampuan dia.
dan sangat ohsem bila dia dapat 4A in UPSR.

hari ni abe.
abe pernah kecewakan harapan ummi baba UPSR dulu.
only got 3A.
tapi hari ni alhamdulillah.
pun titiskan air mata ummi

dan sekarang.
tahun depan.
aku pulak yang tentukan sama ada aku mampu cipta sejarah atau tak.
sama ada air mata kegembiraan atau sebaliknya.

#berbaloi abe takleh tidur. berbaloi abe titiskan air mata sebelum, semasa dan selepas amik result.
ummi cakap, 'jarei nok jupo ore jate jerit sebelum tahu result.'

angoh, 'abe! mu debar ko?'
aku, 'ore hok berusoho sungguhsungguh debar lah.bukei supo angoh.'

orangorang selalu pandang rendah. 
tapi bila abe dapat straight dan angah setanding,
terus mulut mereka terkunci.

tak.
aku bukan berdendam.
cuma hati aku sakit bila adikadik aku diejek.
dipandang hina.
macam mereka cerdik sangat.
hello? setanding kita.
tak payah megah sangat sampai aku naik angin dan mula tunjuk sikap berlagak aku.


next.
nanti aku pun akan buat ummi cium aku macam tu jugak.
aku teringin.
teringin.sangat!

cuma,
entahlah.
aku tak terlalu berharap.

tak.
bukan sebab aku give up.
tak.bukan sama sekali.
tapi bila ingat aku jawab, 12 markah melayang fizik yang aku tahu.
aku rasa letih untuk berharap.

aku rasa aku dah drop 3 subjek untuk dapat A even A- sekalipun.
tapi jauh sudut hati aku,
aku yakin allah ada.
aku yakin allah dengar jeritan batinku.
aku yakin allah tahu usaha aku.
aku yakin dengan janji allah.

cuma.aku mampu berharap dalam sendu.
maaf kalau aku tidak mampu lagi jadi anak harapan.

mereka semua fikir aku boleh buat.
tapi pernah mereka faham hati aku yang menangis?
tak kan? mereka aiming tinggi.tapi aku? takut.sangat


aku yakin angah, iwe dan termasuk aku mampu buat ummi happy tahun ni :]

0 oh ye ?: