Tuesday, May 14, 2013

Interview IPG

hai. assalamualaikum :D

seperti yang aku kata, kelmarin aku interview maybe untuk yang terakhir kalinya iaitu interview IPG.

aku rasa nak share dengan blog aku pengalaman iv ipg sebab lain dari yang lain. kot. dan jugak sebab apa yang aku research masukkkk! haha :D

okay.at first pukul 8.30 gitu masuk dalam bilik untuk ujian INSAK. ada 135 soalan, buat dalam masa 30 minit. dan bagi sesiapa yang nak iv INSAK ke IQ test je hape benda ke, aku nasihatkan kalian baca, tengok jawapan dan terus hitamkan. jangan fikir lama, sebab alaaaa benda tu berkait dengan diri kita jugak. lagipun ada 2 pilihan je. YA / TIDAK. haaa gituuu :D

dan untuk interview, masa aku pulul 2.agak lama lah jugak aku tunggu. dan masa pukul 1.45 aku sampai, rupanya group aku dah masuk. agak berdebar nak mati sebab bila aku bukak pintu, kunci. huwaaaaa aku rasa nak lari balikk. aihhhh -.-' so, jangan sesekali sampai lewat!

masa dalam bilik tu, iver ada dua orang. lelaki && perempuan :) both super duper baik. sebelum start iv, iver tu cakap lah sikit sikit.warm up. bergurau and so on. tapi masa tu serius aku berdebar tahap mega tera giga disebabkan sampai lewat. haha

bila tepat pukul 2, iver tu start bagi arahan macam mana nak conduct iv nih. dia cakap blablbalblaa, aku just angguk angguk. tapi aku faham okay? haha :D then, iver suh lah start introduce diri. mula mula tu afnan (the only boy), aku agak lah terkejut sebab dia just introduce diri dia just nama dan parents. aku pun pelik lah jugak. then next next next, sampai lah giliran sebelah aku (aku last sekali.sebab masuk lewat kan? hahahahaha -.-'). yang sebelah aku nih, dia anak polis. then iver tu tanya lah perasaan dia bila orang kata macam macam kat polis. 

lepas dia cakap, giliran aku pulak. masa ni dia perli aku cakap aku berpeluh kes datang lambat. aihhh haha. at first aku ucap terima kasih sebab bagi aku peluang nak cakap. then iver tu cakap, 'dia sorang je yang ucap terima kasih. baru awak(tunjuk kepada calon yang lain) nak terima kasih jugak?' lantak gi lahhh. aku tengah berdebar masa nih. 

then aku cakap lah nama aku, tinggal, parents kerja pensyarah. umi kerja kat IPG PC. then again iver tu menyampuk. dia bagi nasihat, dia cakap 'let say awak dapat tawaran ni, calon lain jangan kata bukan bukan, guna kabel besar lah apa ke. kata sebab parents kerja ipg. no no no no sebab saya yang temuduga, tapi orang lain yang pilih. jadi terima seadanya.' aku angguk angguk. then aku teruskan kata aku bendahari and so on. dia pun cakap 'alaaaaa. ni mesti dah prepare dengan mak nihhh. bagus. sebab awak praktis.' dalam hati, oh gerammmmmm! ummi aku ppulak yang naik namaaaaa. puihhhhhh  hahaa

okay. iv ni pasal video 5 minit. dan bahaskan pasal benda tu. mula mula aku tengok tajuk. 'whatttttt? MBM MBI?? yeayyyyyyyyyy aku wka research aku wak researchhh. hahaa' tersengih den sorang sorang.

then dia bagi lah peluang untuk kita cakap. aku pun cakap lah pasal MBM MBI yang menggantikan PPSMI. siap sekali dengan tahun start MBM MBI lagi. hahahaa :D dan aku kait dengan KSSR, KBSR, PPPM and so on. arab pun aku kait sekali. LOL kingkongg betul.

cuma aku nasihatkan kalian. bila group discussion, jangan conquer sangat. memang lah kena cakap tak henti, tapi kena consider jugak. orang lain pun nak cakap jugak. faham? aku pernah tahu tak kena conquerrrrrr. kesian kat aku :/ 

then masa last, iver perempuan nih tanya aku, 'shahira. result awak cantik. 11A. betul ke awak nak jadi cikgu? saya rasa awak konfius nihh.' aku pun terus jawab ayat perghhh punyaaaaa. haha :D

masa siap, semua group aku salam. dan aku orang last. masa aku nak keluar tu, iver laki tu panggil aku. oh mak kauu! dia ingat namaaaa akuuuu. oh man oh mann banggaaaaa! haha :D dan dia tanya pasal ummi aku and so on.

p.s : at first tu aku agak geram lah kot sebab bila aku cakap apa apa, mesti iver tu cakap 'tak pelik. sebab awak anak cikgu. mesti awak tahu semua nih.' aku terima even hakikatnya umi aku pun tak tahu apa yang aku tahuuu. puihh. haha then bila aku siap sebut sekali dengan tarikh && tahun, iver tu tanya, 'awak tahu mana dari semua nih? ummi?' aku cakap, 'takk. saya buat research semalam.' :D tercapai jugak hasrat akuu. hahaa

okay fine. assalamualaikum

goodluck kalian yang nak ber-iv esokkk && jugak hari ni :D

2 oh ye ?:

rosyanieza ainaa said...

wahh , dh iv . kitee baru je nk amik spm next year . btw , good luckk :)

ash said...

wahh..tahniah.