Friday, July 20, 2012

Ramadhan 2012

Ahlan wa sahlan ya Ramadhan!
Adakah kita seorang yang bergembira atau berduka cita,
apabila tibanya bulan yang mulia ini?
Adakah kita seorang yang tidak putus-putus beribadat untuk merebut pahala berganda,
ataupun hanya sekadar berlapar dahaga sahaja?
Adakah kita seorang yang berusaha untuk menjadikan ramadhan kali ini lebih bermakna,
ataupun hanya melakukan perkara yang sama seperti tahun-tahun lepas?
Adakah kita seorang yang memenuhi masa dengan berhikmah,
ataupun hanya sekadar menunggu berakhirnya ramadhan?
Dengan itu, kita sangatlah perlu merebut peluang ini dengan sebaik-baiknya,
Mungkin kita tidak lagi bertemu dengan bulan yang penuh keberkatan ini,
Alangkah ruginya diri nanti..
Ya Allah, jadikanlah ramadhan kali ini lebih baik dari sebelumnya,
jadikan diri ku ini sentiasa beribadat dan patuh kepadaMu, bukan hanya pada bulan mulia ini, tetapi hingga akhir hayat ku..


pada malam yang penuh cahaya kerahmatan ini, aku ingin mengucapkan SELAMAT BERPUASA kepada kaum muslimin dan muslimat yang sememangnya diwajibkan berpuasa (:

dari dulu lagi aku excaited terlebih nak tunggu ramadhan tahun ni (: jadi untuk ramadhan kali ni, insyaallah aku nak pertingkatkan, upgrate iman aku, kesabaran aku, KELEMBUTAN aku, ibadah aku dan semuanya (: dan tak lupa juga untuk upgrate-kan result aku untuk trial nanti. insyaallah insyaallah insyaallah.


tahun lepas alhamdulillah first time aku buat cukup :) dan tahun ni, insyaallah insyaallah akan sekali lagi! amin amin amin :) kalau pun ada orang cakap sebab nak trial mereka mungkin tak sempat, tapi aku yakin. kalau kita iklas,allah pasti bantu kita.

well, aku takda la warak, alim macam orang lain yang berpurdah, bertudung labuh. tapi, ya allah! serius aku nak sangat jadi wanita solehah yang sejati. aku rasa aku dah ada hidayah, tapi taufik je belum lagi :') 


disebabkan aku ni jenis kalau nak pakai sesuatu benda, mesti kena ada tarikh yang special dulu baru aku guna, so aku prefer beli alquraan yang warna warni, cantikkk untuk aku baca ramadhan kali ni. bila first time aku tengok dalam facebook, sangatlah terujaaaaa!!!!! dan hari tu, aku terjumpa kat kbmall. dan terus terbeliak tengok quraan tu. serius, lawa tersangat sangat. dan aku pasti jaga sebaik mungkin quraan tu sebab quraan tu membawa makna yang sangat penting dalam diri aku :) 

* quraan ni ada 30 kaler. setiap warna satu juzuk :))))

last, aku pelik lah bila aku dengar orang terang terangan tak malu cakap dia tak puasa. macam???? tak malu ke? err --' dan ada jugak jenis manusia yang puasa, tapi tak solat. padahal solat tu lagi datuk nenek moyang kepada cucu cicit penting nih. entahlah manusia. mungkin petanda awal nak khiamat --'

During the month of Ramadan, make lots of dua, according to hadith, dua of a fasting person is maqbool. Insha ALLAH~
■ The Messenger of Allah (SalAllahu alayhi wasallam) said; Three supplications will not be rejected (by Allah (SWT)), the supplication of the parent for his child the supplication of the one who is FASTING, and the supplication of the traveler.[al-Bayhaqi, at-Tirmidhi - Sahih]
■ Ramadan is month full of many blessings, thus the du’a of Ramadan is a blessed one. This can be inferred from the Prophet (SalAllahu alayhi wasallam) saying: ‘When Ramadan comes, the Doors of Mercy (another narration says Paradise) are opened, and the doors of Hell are closed, and the Shaitans are locked up’ [Sahih al-Bukhari #1899, Muslim #1079 and others] 
Thus, it is clear that du’a during Ramadan has a greater chance of being accepted, as the Gates of Paradise and Mercy are opened.
■ Dua of the one fasting at the time of breaking fast . The prophet (SalAllahu alayhi wasallam) declared, ‘Three men whose dua is never rejected (by Allah) are: when a fasting person breaks fast (in another narration, the fasting person until he breaks his fast), the just ruler and the one who is oppressed. [Ahmad, at-Tirmidhi - Hasan]






SELAMAT BERPUASA SEMUANYA :) - doakan aku jawab yang terbaik trial nanti eh? aku target sikit sebab aku langsung tak study --' tapi, yakin yakin yakin pada diri ! fighting :)

jom sama sama rebut pahala yang berlipat ganda di bulan ramadhan ni (",)


0 oh ye ?: