Tuesday, October 07, 2014

hai assalamualaikum everyoneeee ^^ 

after a month .....

22/9 -- hari aku daftar kat msu. so far not too bad. jumpa sher, yana, zira (: terus kawan! haha dan dah plan nak tinggal sekali nanti lepas habis kontrak dengan agen rumah.

sekarang ni gi mana mana selalu dengan sher yana zira & fatin. sher & fatin tu housemate. sama jugak dengan yana & zira. so, aku je yang sorang. tapi aku okay je. hello? sorry sikit ehh nak manja manja ni. tolonglah shahira grow up! 

so, student msu ni ada 140 students. ada budak mara, ada budak private & ada jugak budak private non-muslims. student ipts ni boleh apply mara dan alhamdulillah. agak terkejut tengok fees for 5 years. 295 000 just only for fees. tak include sara hidup apa semua lagi. memang berhutang lah. tapi akan cuba sehabis mungkin untuk convert 375 000 lebih tu jadi biasiswa, tak pun dapat 10% okay dah. 

dari segi tempat penginapan tu, aku stay kat menara U. just imagine lah kan housemate aku tu 3 dah kerja, 2 final year & aku sorang je freshie. ada 2 bilik, master room share 4 orang dan satu lagi 2 orang. no katil, semuanya tidur atas tilam. no drawer, no study table. semua kena beli sendiri. 

pasal homesick tu, sejak dari palam lagi aku tak berapa nak homesick. cuma 12&13/6 je aku homesick kat palam dulu. tu pun sebab 13/6 tu birthday aku dan rasa sebak tetiba. ingat lagi nangis kat tangga kejayaan tu wuu wuu. hahaha kat msu ni pun, masa hari first je homesick. tu pun sebab kena sound kat akak tuuu haaa sebab drawer & study table aku tu besar. tapi tak titis air mata okay? nak titis sangat dah, tapi sebab ejek diri kalau menangis. 'oh kemon mekda. gini pun nok jerit. kato tough? banyak lagi nok hadap nati belajar. i know you can overcome this shahira sayang.' (aku selalu panggil diri aku sayang kalau nak pujuk hati. LOL tahu lawakk) terus lepas tu, pandang ke atas, 'sedut' balik air mata, senyum (:

dan satu lagi, boleh imagine takk. kat rumah tu, no communication AT ALL. aku nih jenis yang potpetpotpet tup tup dapat housemate yang masing masing buat hal sendiri. memang out lah mula mula aku nak adapt. serius! sampai aku tertanya tanya 'ado ore ko dok ni dale rumah?'standard je kalau siang, aku dengan kak farhana je dalam rumah. takpun ada kak bella. tu pun semuanya duk dalam bilik hadap laptop 24 jam. aku je sorang sorang spent 24 hours aku kat ruang tamu tu. just masuk dalam bilik hanya untuk tidur. macam anehhhh sangat dapat housemate gini! hahaa

yang lain pulak, nampak masa bangun tidur. ada yang kak yang tidur sebelah kanan aku tu, 3 weeks aku stay kat rumah tu, aku rasa baru 3 kali aku nampak dia tidur kat tepi aku. tapi aku tak pernah nampak dia secara real. maksud aku, bila aku bangun tuk subuh & bersiap, aku tak pernah nampak dia keluar dalam bilik. lepas aku gi kelas, maybe dia baru keluar. pelik tapi benar. hahaha

mula mula tu aku stress jugak lah. eh tak stress sebenarnya, cuma rasa pelik & awkward. tapi aku take it in a positive way lah. aku selalu kata kat diri aku -- 'bagus jugak dapat housemate gini. semo tok kecek. masing masing wak hal sendiri. dengan environment silent gini, aku boleh study. takdok gangguan langsung. aku pun boleh save budget sebab tokgi jalan koksir kokdei. aku pun makei sekali jah sari.boleh save budget. blablbalbalba

yupp. aku makan sekali je sehari. sebab nak jimat pun ye. mahal nak mati makanan area shah alam oh pleasee kemon taknak mintak dengan parents duit bebanyak. kena belajar berdiri atas kaki sendiri. banyak lagi parents aku nak tabur untuk adik adik aku yang lain. sebab aku memang jenis tak makan malam pun ye. sebab teragak-agak nak ajak housemate keluar makan malam pun ye (sebab tak cakap sesama sendiri kan?) banyak sebab lah senang cerita. tapi serius aku okay! kalau aku lapar, aku turun je sesorang kat bawah tu. tak kisah. 

so, kita gi kat msu pulak. untuk group mentor, ada 15 student semuanya. dan 12/15 tu semua indians. 3 melayu. dan 3/4 dari group mentor aku tu budak BMS dah. mentor aku cakap mereka dah belajar for year 1 & year 2 dah 80%. so kena compete dan nak selari tu agak susah. yang 3 melayu tu, kak tu sorang dah memang budak BMS. jadi aku dengan Rai je ada. tu pun budak MARA. 

kat msu, most of them guna english. memang pehh jugak aku nak speaking sebab aku mana reti english oihhh. masa mentoring session, kerdil nyaaa rasaa tengok speaking.aku rasa aku sorang je budak low situu. tapi biasalah tu kan?

aku selalu cakap kat diri aku, 'bagus jugak sep dio speaking. boleh aku improve english aku mcm yang disyorkan oleh interviewer msu aku dulu tu (rujuk entry lepas). lagipun gano-gano pun aku kena kecek english jugok nanti kei? kiranya ni untuk belajar kecek lah ni shahira.' tiap kali nak jampuk bagi opinion, kecut perut nak arrange ayat english. last last BM jugak aku baham except kadang kadang speaking je even kelaut. hahaa mereka reti je BM tapi tak expert.

mentor aku sir anirutha. entah, senior aku selalu bagi hint kata 'goodluck dengan sir ani.' tak faham. strict maybe? dia HOU of physio. so far, physio paling menarik minat. tu pun maybe sebab sir ani bagi speech cakap pasal heart dan aku impressed. memang kalau bab heart, mata hati aku celik sikit kalau nak compared dengan organ lain. hiks. insyaallah nak sambung cardio kalau ada rezeki nanti (:

yang paling aku rasa ------ bila hari tu, sir ani suh introduce ourselves dan bila turn aku, aku kata budak kelantan. dia angkat jari kata good. aku tak tahu lah dia sindir ke apa. tapi dia from indian. dan tak tahu lah aku perasan ke apa, tapi masa acah acah preparation class hari tu, aku duk depan. dia tanya soalan random, aku angkat tangan nak jawab, tapi salah. dia kata 'sorry. try again ya?' dia senyum. terus aku rasa, i will like this physioo!!

panjang dah entry ni sebenarnya kan? haha let me finish pasal msu ni sebab lepas ni takuy busy. lol mekda kata busy lol lol tak percayaaa --'

year 1 & 2 : pre-clinical. yang mana aku akan belajar segala benda teori.
year 3 - 5 : clinical. akan spent time kat hospital.

for this year 1, aku akan belajar 3 subject - anatomy, physiology, biochemistry. dan ada 11 modules. 

masa orientasi hari tu, semua lecturer kata hidup budak medic ni lifeless, takda masa nak gi situ sana, berhibur, layan movie tu semua. aku pelik sebenarnya. aku tengok sepupu aku yang lain rileks je cakap kuat kuat, gi situ sini. tapi bila kawan aku kata sepupu dia lifeless, aku rasa macam aneh lah. 

so, aku nak cabar. nak tengok diri aku macam mana nanti. aku harap aku ada life untuk dikenang nanti aku tua. taknak lah 24 hours aku study je. tapi tak tahu lah kan macam mana heavy nya life medic nih. we'll see (;

okay adios! nanti jumpa lagi (;

ps: semoga aku terus tabah.

2 oh ye ?:

Anonymous said...

Goood Luck, Shahira...*sorry* Dr. Shahira Shuhada-to-be-......Insya Allah..^_^ i know you can do it..go after your dream, no matter how unattainable others think it is..if u can dream it,of course you can do it..-----Dr. Shahira,FIGHTING!!!-----

Anonymous said...

You can achieve your ambition ira.Good luck and may Allah protect anywhere you are.. :)